6.1. Ypatingų ekologinių situacijų ir avarijų skaičius. APKROVA
6.2. Piniginių lėšų srautai pagal atskiras programas. APKROVA
6.3. Atlikta atrankų dėl planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai privalomo vertinimo. VEIKIANTI JĖGA
6.4. Priimta sprendimų dėl veiklos leistinumo. VEIKIANTI JĖGA
6.1. Ypatingų ekologinių situacijų ir avarijų skaičius. APKROVA
1) Registruotos ekstremalios situacijos, avarijos ir gaisrai atvirose teritorijose 2002-2009 m.
2) Registruotos ekstremalios situacijos ir avarijos atskiruose regionuose 2009 m.
Duomenų šaltinis: Aplinkos apsaugos agentūra
2009 m. įvyko kelios didelės ekologinės avarijos, dviems atvejais aplinka buvo teršiama naftos produktais, kartą cheminėmis medžiagomis (į aplinką pateko apie 25 m3 skystų azoto trąšų), Šilutėje į miesto nuotekų valymo įrenginius pateko didelės koncentracijos teršiančių medžiagų, todėl sutriko įrenginių veikla ir nevalytos nuotekos buvo leidžiamos į Šyšos upę. Nuo 2002 m. stebima gaisrų mažėjimo tendencija, o registruotų avarijų skaičius svyruoja nežymiai.
2009 m. Didžiausias registruotų avarijų skaičius buvo Vilniaus regione, kituose dviejuose didžiuosiuose Lietuvos regionuose (Klaipėdoje ir Kaune) užregistruota perpus mažiau avarijų.
Ypatingų ekologinių situacijų ir avarijų skaičius
Metai |
Registruotų ekstremalių situacijų skaičius |
Registruotų avarijų skaičius |
Užregistruotų gaisrų atvirose teritorijose skaičius |
2002 |
35 |
133 |
924 |
2003 |
24 |
108 |
885 |
2004 |
15 |
111 |
955 |
2005 |
11 |
98 |
452 |
2006 |
9 |
107 |
1556 |
2007 |
5 |
115 |
324 |
2008 |
4 |
104 |
127 |
2009 |
4 |
115 |
265 |
Ypatingų ekologinių situacijų ir avarijų skaičius atskiruose regionuose
Regionai |
Registruotų ekstremalių situacijų skaičius |
Registruotų avarijų skaičius |
Alytaus |
|
1 |
Kauno |
|
11 |
Klaipėdos |
1 |
16 |
Marijampolės |
|
3 |
Panevėžio |
3 |
25 |
Šiaulių |
|
23 |
Utenos |
|
6 |
Vilniaus |
|
30 |
6.2. Piniginių lėšų srautai pagal atskiras programas. APKROVA
Piniginių lėšų srautai pagal atskiras programas 2002-2009 m.
Duomenų šaltinis: Aplinkos ministerija
Nuo 2003 m. Aplinkos apsaugos rėmimo programai (AARP) surenkamų lėšų kiekis didėja. Tam turi įtakos ne tik aplinkos apsaugos reikalavimų pažeidimų skaičiaus pokyčiai, bet ir baudų už aplinkos taršą augimas bei pagerėjusi aplinkos apsaugos inspektorių veikla.
Savivaldybių aplinkos apsaugos rėmimo programos (SAARP) įplaukos 2004-2009 m. mažai svyravo ir siekė apie 30 mln. lt. Nuo 2009 m. sausio 1 d. į SAARP įskaitoma 10% mokesčio už valstybinius gamtos išteklius.
Lietuvos aplinkos apsaugos investicijų fondo (LAAIF) įplaukos 2009 m. siekė 11,6 mln. lt. Dėl ekonominės situacijos LR Seimui patikslinus 2009 m. valstybės biudžetą, asignavimai LAAIF sumažinti iki 5,68 mln. lt., 5,89 mln. lt buvo perskirstyti valstybės reikmėms.
Mokestis už aplinkos teršimą gaminių ar pakuotės atliekomis yra ekonominė priemonė, paremta principu „teršėjas moka“, kuri skirta skatinti ūkio subjektus efektyviau tvarkyti gamybos proceso metu susidarančias atliekas, diegti pažangesnes gamybos technologijas. 2009 m. piniginės įplaukos Gaminių ar pakuotės atliekų tvarkymo (GPAT) programai įgyvendinti sumažėjo apie 26%, t. y. apie 5 mln. lt lyginant su 2008 m. gautomis lėšomis. Tai rodo, kad sutvarkomas didesnis kiekis atliekų, bei sumokama mažesnė dalis mokesčio. 2009 m. į GPAT programą įplaukė 13,96 tūkst. lt. Dėl ekonominės situacijos LR Seimui patikslinus 2009 m. valstybės biudžetą, asignavimai GPAT programai sumažinti iki 0 lt, šias lėšas perskirstant valstybės reikmėms.
Piniginių lėšų srautai pagal atskiras programas mln. lt.
Lėšų gavėjas/Metai |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
SAARP |
21,900 |
26,400 |
28,500 |
31,270 |
30,630 |
29,267 |
31,753 |
31,760 |
LAAIF |
9,390 |
11,310 |
12,210 |
13,400 |
13,130 |
12,379 |
13,424 |
11,570 |
AARP |
5,900 |
4,600 |
5,500 |
7,300 |
8,700 |
8,200 |
8,500 |
11,420 |
GPAT |
0,000 |
0,000 |
8,280 |
8,940 |
6,830 |
14,290 |
18,930 |
13,960 |
6.3. Atlikta atrankų dėl planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai privalomo vertinimo. VEIKIANTI JĖGA
Planuojamų ūkinių veiklų, kurioms atlikta atranka dėl poveikio aplinkai vertinimo skaičius 2001-2009 m.
Duomenų šaltinis: Aplinkos ministerija
Poveikio aplinkai vertinimo proceso metu turi būti vertinamas ne bet koks, o reikšmingas poveikis aplinkai todėl vertinimo objektas yra planuojama ūkinė veikla, kuri dėl savo pobūdžio, masto ar numatomos vietos ypatumų gali daryti reikšmingą poveikį aplinkai. Taigi kiekvienu konkrečiu atveju, atsižvelgiant į planuojamos ūkinės veiklos mastą, vietos ypatumus, atsakinga institucija sprendžia, ar planuojamai ūkinei veiklai privaloma atlikti poveikio aplinkai vertinimą.
Planuojamų ūkinių veiklų, kurioms atliekama atranka dėl poveikio aplinkai vertinimo, skaičius pastaruosius metus mažai kinta. Dažniausiai tokia veikla buvo nedidelės apimties ir negalėjo sukelti reikšmingo poveikio aplinkai, todėl po atrankos procedūros buvo rengiama projekto aplinkos apsaugos dalis, o kai kuriais atvejais buvo atliekama ir atskira visuomenės sveikatai vertinimo procedūra.
Atliktas atrankų dėl planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai privalomo vertinimo skaičius
Metai |
Viso |
Privalomas PAV |
Neprivalomas PAV |
2001 |
150 |
41 |
109 |
2002 |
209 |
35 |
158 |
2003 |
224 |
38 |
186 |
2004 |
422 |
48 |
374 |
2005 |
713 |
29 |
684 |
2006 |
624 |
32 |
592 |
2007 |
666 |
27 |
639 |
2008 |
1038 |
43 |
996 |
2009 |
1013 |
34 |
979 |
6.4. Priimta sprendimų dėl veiklos leistinumo. VEIKIANTI JĖGA
Priimtas sprendimų dėl planuojamos ūkinės veiklos, kuriai privalomas poveikio aplinkai vertinimas skaičius 2001-2009 m.
Duomenų šaltinis: Aplinkos ministerija
Poveikio aplinkai vertinimo procedūros atliekamos siekiant užtikrinti aplinkosaugos teisės aktų reikalavimų laikymąsi, rasti palankius aplinkai, visuomenei, veiklos vykdytojui ir kitiems poveikio aplinkai vertinimo proceso dalyviams sprendimus. Užtikrinti, kad į aplinkos apsaugos aspektus bus atsižvelgta ankstyviausio veiklos planavimo metu, ne tik taikant techninio pobūdžio poveikį mažinančias priemones, bet ir numatant kompleksines neigiamo poveikio prevencijos priemones.
Šis rodiklis parodo, kad 2009 metais šalyje palyginus su 2008 metais planuota perpus mažiau sudėtingesnių ūkinių veiklų, kurioms buvo atliekamas poveikio aplinkai vertinimas.
Priimta sprendimų dėl veiklos leistinumo
Metai |
Viso |
Leistina veikla |
Neleistina veikla |
2001 |
23 |
22 |
1 |
2002 |
26 |
25 |
1 |
2003 |
34 |
34 |
0 |
2004 |
33 |
32 |
1 |
2005 |
38 |
38 |
0 |
2006 |
45 |
45 |
0 |
2007 |
55 |
55 |
0 |
2008 |
68 |
63 |
5 |
2009 |
30 |
30 |
0 |